Java met Marije en Elina - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu Java met Marije en Elina - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

Java met Marije en Elina

Door: Floor van Wijlick

Blijf op de hoogte en volg Floor

20 Augustus 2013 | Indonesië, Malang

Hoi allemaal,

Mijn reis zit er ondertussen alweer bijna op. Nog twee nachtjes in Bali, en een dagje in Surabaya voordat ik terugvlieg naar Nederland.
De afgelopen weken heb ik veel gedaan. Bij deze weer een update over mijn reis. De eerste week na het COP heb ik met Elina en Marije door het oosten van Java gereisd.

Onze reis begon in Surabaya, waar we bij een reisbureautje in de Petra Universiteit vervoer en een guesthouse in Malang konden regelen. De volgende dag vertrokken we 's nachts rond 5 uur naar Malang, waar we na 2 a 3 uurtjes rijden aankwamen. Het guesthouse waar we de komende dagen zouden verblijven was Jona's Homestay, gelegen in een luxe wijk met mooie villa's in Malang. Het werd gerund door een oudere dame, Anna. Ze heeft voor een jaar in Nederland gewoont, maar is teruggekeert vanwege het koude weer. Ze sprak ook een aardig woordje Nederlands. Het is echt een aanrader om hier een paar dagen te verblijven!
Shela, de Indonesische studente die tijdens het project mijn huisgenootje was, komt uit Malang en was toevallig deze dagen ook in Malang, bij haar ouders. Zij heeft ons veel laten zien in Malang en is bijna elke avond met ons uiteten geweest. Het was leuk om haar daar te zien in haar vertrouwde omgeving, en om de rest van haar gezin te ontmoeten. Op de eerste dag zijn we naar de bloemenmarkt en de vogeltjesmarkt geweest. De bloemenmarkt was aardig groot, veel verschillende bloemen en voornamelijk planten gezien. De vogeltjesmarkt was niets voor mij. Vele vogeltjes zaten met grote hoeveelheden in kleine hokjes gepropt. Er werden zelfs puppies verkocht die in nog kleinere kooitjes opgeloten zaten, zonder water. Daar zijn we zo snel mogelijk weer vertrokken.
Tijdens ons verblijf in Malang zijn we o.a. naar Sempu Island geweest, gelegen ten zuiden van Malang. Het is een onbewoond eiland, ongeveer drie uur rijden vanaf Malang, en echt de moeite waard om te bezoeken. Na ruim twee uur zwoegen door de jungle kwamen we aan op het strand. Wit zand en helder water, echt prachtig. En zo stil, er waren in totaal maar een stuk of tien mensen inclusief Elina, Marije, onze gids en ik. Het water had precies de goede temperatuur om in te zwemmen, heerlijk. De drie uur op dat strand hebben we eventjes kunnen genieten van de stilte en de schoonheid van het eiland. Vervolgens weer 2 uur terug door de jungle naar de boot die ons terugbracht naar het vast land. De gids beweerde een proffesionele hiker te zijn, daar was echter niets van te merken..
Daarnaast zijn we naar de gunung Bromo geweest, een vulkaan gelegen in het oosten van Java. Rond 1 uur 's nachts vertrokken we met de auto naar het uitkijkpunt waar we de zonsopgang zouden zien met uitzicht op de Bromo. Samen met een man uit Jakarta werden we vervolgens met een Jeep naar het topje van de berg gebracht. Toen we daar aankwamen was het nog pikkedonker en ijskoud, vandaar dat er beneden ook mutsen, sjaals, handschoenen en winterjassen werden verkocht. Maar wij, als echte bikkels, vonden dat natuurlijk niet nodig. Dicht tegen elkaar aanzitten hielp gelukkig ook een beetje. Het was er erg helder, het herrinnerde mij aan de tijd in Petungroto. Het uitzicht was prachtig en de Bromo was goed te zien. Rond 5 uur kwam de zon heel geleidelijk aan op. Het was erg mooi om te zien. Na de zonsopkomst vertrokken we weer per Jeep naar de Bromo. Bij aankomst zagen we twee hoge bergtoppen. Een daarvan was de Bromo. Na ongeveer 300 traptreden waren we bij de krater van de vulkaan aangekomen. De krater zelf vond ik niet erg indrukwekkend, misschien vanwege de enorme hoeveelheid as die met wolken uit de vulkaan opsteeg, waardoor het zicht in de krater niet echt geweldig was. Het uitzicht daarentegen over de omgeving van de Bromo was wel erg mooi. Het was ondertussen al iets warmer geworden sinds de zonsopkomst. De lucht die rond de Bromo hing was erg slecht. Veel vulkanische as en de geur van zwavel. Gelukkig hadden we op aanraden van Oscar (dankje!) een sjaaltje meegenomen om voor onze mond te houden.
Verder zijn we naar twee shoppingmalls in Malang geweest met Shela. Beide erg groot, druk en vol met winkels. Ik vond er niet erg veel aan, we werden door iedereen aangestaard en ik voelde mij daardoor een beetje ongemakkelijk. In de warungs in Petungroto voelde ik mij meer op mijn gemak. Niet zo massaal en veel knusser.
Daarnaast hebben we een dag in het Umm inn in Batu (een plaatsje vlakbij Malang) geslapen en zijn we met Shela naar de Secret Zoo, een prachtige waterval en een aardbeienkwekerij geweest.

Op woensdag 7 augustus vertrokken we weer naar het High Point hotel in Surabaya, om de volgende dag Marije uit te zwaaien op het vliegveld.

In Surabaya hebben we de laatste avond met Marije bij het restaurant Frangi Pani gegeten waar we ookal eerder samen met Oscar, Twan, Hanneke en Martine waren geweest. Een leuke afsluiting van onze reis met Marije. Die nacht begon Idul Fitri (het suikerfeest) en was de hele nacht de imam te horen.
De volgende morgen vertrokken we rond 13:00 uur met de taxi naar het vliegveld van Surabaya waar we afscheid namen van Marije om vervolgens weer terug te keren naar het High Point hotel. De vorige dag was het al duidelijk geworden dat we te laat waren met het reserveren van hotels op Java en het regelen van vervoer, i.v.m. Idul Fitri. Tijdens het suikerfeest heeft heel Indonesie vakantie en reizen mensen af naar hun familie. Dat het druk zou zijn in Java hadden we wel verwacht, maar dat alle transportbedrijven, op een enkele na, ook gesloten waren, hadden we niet verwacht. Na honderd telefoontjes en bezoekjes aan verschillende informatiepunten, hebben we toch nog een treinticket naar Solo kunnen boeken voor de volgende avond en een guesthouse kunnen reserveren.

Het vervolg van mijn reis kunnen jullie binnenkort lezen..

Liefs Floor

• 20 Augustus 2013 - 12:07

Carine:

Weer een mooi verslag, Floor!!! je hebt toch wel heel veel gedaan en gezien. liefs Carine

• 20 Augustus 2013 - 16:20

Roselinde:

heey Floor,

wat klinkt t gaaf allemaal wat je hebt meegemaakt daar in Indonesië!
    veel plezier nog met je rondreis

groetjes

• 21 Augustus 2013 - 11:32

Ansvandevorst:

Geweldig Floor wat je allemaal gezien hebt.Toch zijn we blij als we je weer zien.Liefs vanuit Geleen.

• 21 Augustus 2013 - 21:36

Peter Van Wijlick:

Bounty eiland gezien, in een vulkaan gekeken en tussendoor een oerwoud bedwongen: wat een reis Floor!
    Nog maar een paar dagen in Indonesië, en je moet 'alweer' terug. Zal wel even wennen worden in dit koude kikkerlandje.
    Goede reis alvast, maar geniet eerst nog even van je verblijf en bezoek aan Surabaya met de Indonesische vrijwilliger die je hebt leren kennen.
    Liefs, Peter

• 29 Augustus 2013 - 16:11

Luky Puji Rahayu:

Hello Floor ^_^ I miss you in Indonesia , please come to indonesia if you want visit in here ok. Thanks a lot

Verslag uit: Indonesië, Malang

Indonesië!

Voor het eerst ga ik bijna twee maanden op reis naar Indonesië. De eerste maand werk ik mee aan een ontwikkelingsproject in het dorpje Petungroto op Oost-Java. Het dorpje ligt aan de voet van twee vulkanen, de Gunung Willis en de Gunung Ngliman en in de buurt van Kediri. Het project wordt georganiseerd door het Community Outreach Program (COP), wat is opgezet door de Petra Christian University in Surabaya. Samen met vier Nederlandse studenten en studenten uit China, Indonesië, Japan en Zuid-Korea, zal ik gedurende het project in het dorpje verblijven bij een gastgezin. Het hoofddoel van het project is om te ervaren hoe het is om samen te werken en te leven met mensen uit verschillende culturen en in samenwerking met de bewoners een aantal problemen aan te pakken in en rond het dorp. Het project kan bijvoorbeeld bestaan uit lesgeven op een basisschool, het bouwen of renoveren van openbare voorzieningen of het informeren over goede hygiëne etc.. Dit hangt erg af van de situatie in het dorp.

Na afloop van het ontwikkelingsproject, heb ik nog drie en een halve week de tijd om rond te reizen in Indonesië. Mijn plan is om het grootste gedeelte van mijn rondreis op Java te blijven en eventueel voor een paar dagen Bali, Lombok of de Gili eilanden te bezoeken.