Week 2 in het weeshuis - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu Week 2 in het weeshuis - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

Week 2 in het weeshuis

Blijf op de hoogte en volg Floor

05 Augustus 2014 | Indonesië, Rantepao

Lieve lezers,

Bij deze weer een nieuwe update.

Ondertussen ben ik mij erg thuis gaan voelen bij alle kinderen, en merk ik dat ze ook meer naar mij toe trekken. De een wat gemakkelijk dan de ander.

Tijdens de tweede week hebben we wentelteefjes gemaakt. Het enige wat we konden vinden was gecondenseerde melk, waardoor de smaak net iets anders was. Ze waren goed gelukt.
Maandagochtend ben ik met twee andere vrijwilligers en Ira, een van de medewerkers van het weeshuis, naar de buffelmarkt geweest in een dorp verderop. Op een groot veld stonden alle buffels opgesteld. Ook waren er gevlekte en witte buffels te zien, die nog waardevoller zijn dan de gewone buffel. De meeste mensen kunnen zich zo'n buffel niet veroorloven. 's Avonds vertrok een andere vrijwilliger, Lisa. Samen met wat kinderen zwaaiden we haar uit bij de bushalte. Vervolgens kwamen we het weeshuis niet meer in omdat de anderen al waren gaan slapen. En de enige sleutel zat in de binnenkant van de deur. Schreeuwen en kloppen had geen enkele zin. Een halfuur later werd er gelukkig toch nog opengedaan.

Woensdag zijn we met alle vrijwilligers opzoek gegaan naar een ander weeshuis hier in de buurt, waar Bernadette over had gelezen. Het bleek vlak bij de senior highschool van een van de kinder uit ons weeshuis te zijn gelegen. Bij aankomst ontmoetten we een Nederlandse ergotherapeute, die 6 ochtenden in de week als therapeut met gehandicapte kinderen werkte en 6 middagen als medewerker in het weeshuis. Ze verbleef hier in totaal voor 1 jaar. Ze gaf ons een rondleiding door het terein van het weeshuis, waar in totaal 62 kinderen verbleven. Het was erg groots opgezet, en had niets weg van ons weeshuis, waar veel tekeningen aan te muur hangen en veel kleur te zien is. De Nederlandse vrijwilligster was samen met een Indonesische medewerker verantwoordelijk voor alle kinderen. Ik werd door beide uitgenodigd om nog eens terug te komen, als ik tijd over had.

Donderdagavond aten we pasta met tempeh en rijst, heerlijk!

Vrijdagochtend zijn we met z'n allen naar het vliegveld in Rantetao gereden, om twee vrijwilligers, Bernadette en Ralph weg te brengen. Ze zouden een vlucht nemen naar Makassar. In plaats van 10 uur zouden ze nu binnen een uur in Makassar aankomen. Het vliegveld was erg klein en had maar 1 baan. Het vliegtuig was uiteraard ook klein. Voor circa 20 personen. Toen we weer terug waren in het weeshuis kregen we heerlijke pisang goreng. 's Middags sprak ik met Manaek over hoe het weeshuis is opgezet. Ik heb nu iets meer duidelijkheid over de achtergrond van het weeshuis.

Zaterdag besloten Elike en ik, de overgebleven vrijwilligers de volgende dag een weekje opstap te gaan in Zuid-Sulawesi, aangezien de kinderen een week vakantie hadden en terug gingen naar hun familie. We hadden de keuze om in het weeshuis te blijven, maar dan zouden de kinderen ook bij ons blijven. Een week bij hun familie wilden we ze niet ontnemen, vandaar dat we er voor kozen een weekje vrij te nemen. Het verslag van het weekje vakantie plaats ik waarschijnlijk ergens volgende week.

Veel liefs,

Floor

• 05 Augustus 2014 - 11:48

Marleen:

Floor!

Het klinkt/leest alsof je het super naar je zin hebt daar! Leuk om je verhaaltjes te lezen :)
    Geniet nog lekker! Tot het volgende verhaaltje!

xx

• 05 Augustus 2014 - 12:06

Margreeth:

Lieve Floor,
    Wat leuk om weer wat van je te lezen. Wat beleef je weer veel. Niet alleen in het kinderhuis maar ook daar buiten. Interessant!
    Nu ook nog lekker een week rondreizen. Wie weet wat je daar allemaal weer beleefd. Ik ben benieuwd!
    Groetjes, Margreeth Siegmund Hidde en Tjerk

• 05 Augustus 2014 - 12:24

Ans En Ton Van Wijlick:

Lieve Floor,
    Je tweede verslag gelezen. Boeiend hoor. We zijn benieuwd naar je volgende bericht
    Ook wat je beleefd hebt in je week vacantie.
    Zijn er weer nieuwe vrijwilligers gekomen?
    Nou Floor veel sukses nog met je werk. Heel veel lieve groeten van opa en oma

• 05 Augustus 2014 - 12:43

Peter Van Wijlick:

Hey Floor,
    Interessant dat verhaal van je! Grote verschillen tussen de weeshuizen hè!?
    Goed dat je je kookkunsten kunt uitproberen op de weeskids. Grappig dat ze het nog lekker vinden ook!
    Floor, ik wens je nog vele spannende ervaringen toe in het geboorteland van oma Elly. Geniet er van. Ook wij kijken uit naar jouw volgende verhalen.
    Kus, Carine en Peter

• 05 Augustus 2014 - 12:43

Peter Van Wijlick:

Hey Floor,
    Interessant dat verhaal van je! Grote verschillen tussen de weeshuizen hè!?
    Kus, Carine en Peter

• 06 Augustus 2014 - 00:23

Marly:

Lieve Floor, leuk om weer van je te horen,lezen
    Je hebt al veel meegemaakt, lekker nu een
    Weekje vrij, geniet ervan, ben benieuwd naar je foto's,
    Nog veel plezier , liefs x

• 12 Augustus 2014 - 12:29

F. En E,Sondermeijer-Claproth:

Lieve Floor,wat fijn dat je ons zoveel kunt vertellen,we leven met je mee!
    Wij wensen je nog veel goede dagen! Veel liefs van Opa en Oma. ,