De eerste week in Aalborg - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu De eerste week in Aalborg - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

De eerste week in Aalborg

Door: Floor van Wijlick

Blijf op de hoogte en volg Floor

06 Februari 2016 | Denemarken, Aalborg

Lieve lezers,

De eerste twee weken in Aalborg zijn voorbij gevlogen. Inmiddels ben ik verhuist naar een appartementje aan de rand van het centrum van de stad en hebben we de eerste intensieve week van de minor erop zitten. De eerste week verbleven Michelle (medestudent) en ik in een airbnb adresje op een andere plek ik de stad.

Zondag 24 januari kwamen Michelle en ik aan het eind van de ochtend aan op het vliegveld van Aalborg. Daar werden we opgevangen door onze 'buddy' Mathias, die ons een handje op weg hielp met het vinden van de juiste bus. Het was erg rustig op het vliegveld, alles gesloten. Na een korte ritje kwamen we aan in het centrum van Aalborg. In een zijstraat van de 'boulevarden' (één van de hoofdwegen) en tegenover het theater, herkenden we al snel het appartement van de afbeeldingen die we eerder op google maps hadden gezien. Op twee hoog vonden we een sleutel onder de mat, waarmee we toegang kregen tot de woning. Een knus appartement, met vier slaapkamers, een woonkamer, keuken en twee badkamers. 's Middags nadat we op mysterieuze wijze het toilet hadden laten verstoppen, en ons buiten hadden gesloten, ontmoetten we de bewoners van het appartement, een moeder met een zoon en dochter. Hele leuke mensen, erg gastvrij en behulpzaam. De eigenaresse, Lea is sinds een paar jaar weer begonnen met studeren, medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken (de studie die ik ook 3 jaar heb gevolgd) en is werkzaam als mode-ontwerper. Beide kinderen zijn van basisschoolleeftijd. We waren vrij om gebruik te maken van alles voorzieningen en we konden gerust elke avond op de bank neerploffen om mee te genieten van een film.

De eerste dagen hebben we veel door de stad gelopen om de omgeving beter te leren kennen, ons voor te bereiden op de volgende verhuizing en hebben we elke dag minstens twee afleveringen van Friends gekeken :P. We hebben ons ook prima kunnen vermaken in de Ikea en tweedehands-meubelzaken (aangezien het nieuwe appartement leeg werd verhuurd).
Aalborg ligt in het noorden van Denemarken, gelegen in het zuiden van de provincie Noord-Jutland. Het is een stad met een klein centrum, alles is op loopafstand. Aalborg ligt in een heuvelachtig gebied. Ten noorden van Aalborg ligt het Limfjord, met aan de overkant een andere stad, Nørresundby. Vergelijkbaar met de verhouding tussen Amsterdam en Amsterdam-Noord. Het is extreem schoon, en het verkeer is opvallend goed georganiseerd. Niemand neemt het risico door rood te fietsen of te lopen, men houdt zich aan de regels. Er rijden geen brommers, wel fietsen, auto's en bussen. De fietsen staan op slot met minimale sloten, die je bij wijze van spreken met een schaar al kunt doorknippen. Het weer is vergelijkbaar met Nederland, alleen dan dubbel zoveel wind en regen tot nu toe. Door de koude wind is de gevoelstemperatuur een stuk lager. Er staan een hoop oude kerken, historische gebouwen, daarnaast ook veel nieuwbouw.

In de supermarkt zijn alle basisproducten wel te vinden, alleen de Deense taal maakt het soms lastig om te begrijpen wat het verschil is tussen bepaalde producten. De Deense taal lijkt op papier wat makkelijker dan het daadwerkelijk is. Het is niet zoals het Nederlands, waarbij de gesproken taal bijna letterlijk overeenkomt met de geschreven taal. Hier wijkt dit erg van elkaar af, men slikt veel letters in, de klanken zijn totaal anders, wat er voor zorgt dat het erg ingewikkeld is afzonderlijke woorden te onderscheiden. De logica heb ik nog niet ontdekt.

De Deense mensen in Aalborg zijn over het algemeen vriendelijk en beleefd, geduldig en behulpzaam. Na de eerste keer uitgaan bleek wel dat een bepaalde afstand gewenst is, het aanraken van een vreemde, al is het maar een schouderklopje, wordt niet gewaardeerd. Het viel ons op dat men gewoonlijk met een grote groep mensen uitgaat, Lea vertelde ons dat het uitgaan meer draait om het socializen met je eigen vrienden dan het ontmoeten van nieuwe mensen. Het heeft niets te maken met desinteresse, maar naar mijn idee voornamelijk met het feit dat men ongemakkelijke situaties wil voorkomen. Daarnaast lijken de Denen erg sportief; veel hardlopers, fietsers en drukbezochte sportscholen.

Op onze laatste avond bij Lea thuis, kwamen er wat medestudenten van Lea's studie over de vloer om een drankje te doen, om hun vakantie te vieren. We hadden een gezellige avond en de indruk al veel meer van Denemarken en de Deense cultuur te begrijpen. Het verschil in het contact maken met vreemden werd bevestigd. Het was bijzonder om te ervaren dat zij zich niet konden voorstellen hoe men in Nederland elkaar begroet (met drie zoenen/een hand of een knuffel). Hier is het vrij normaal om elkaar alleen met 'Hi' te begroeten en bij hele goede vrienden misschien een knuffel te geven.

's Nachts hebben we de laatste spulletjes ingepakt, en kwamen we er achter dat we ontzettend veel spullen moesten verhuizen. Dat werd nog een hele klus.

Binnenkort zal ik een verslagje plaatsen over de afgelopen week :).

Ik hoop dat het in Nederland ook goed gaat!

Liefs Floor

• 10 Februari 2016 - 15:22

E.claproth:

Floor ,fantasti

• 12 Februari 2016 - 09:24

Marleen Van Gastel:

Heeei Floor,

Klinkt allemaal erg goed!
    Wel wennen zo met die taal en de sociale verschillen zoals je beschrijft.
    Ik kijk uit naar je nieuwe update!

Liefs Marleen

Ps: wat is het adres van jullie appartementje?

• 12 Februari 2016 - 22:20

À.v.Wijlick:

Geweldigjouw reisverslag.Wij zijn benieuwd naar het vervolg!

• 13 Februari 2016 - 19:21

Floor Van Wijlick:

Dankjulliewel voor de lieve reacties! Marleen, het adres is Godsbanen 9, 39. 9000 Aalborg. Ik ga zo even jouw blog lezen, ik ben benieuwd hoe het met jou gaat :).