Eerste 2 weken van de minor - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu Eerste 2 weken van de minor - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

Eerste 2 weken van de minor

Door: Floor van Wijlick

Blijf op de hoogte en volg Floor

23 Februari 2016 | Denemarken, Aalborg

Zo het is al weer een tijdje geleden, maar beter laat dan nooit :)

De afgelopen weken zijn ontzettend snel voorbij gevlogen, door alle interessante colleges en andere gezellige activiteiten. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier :).

De eerste minor week draaide voornamelijk om het kennismaken met de groep, de verschillende culturen en landen en wat basis kennis ten aanzien van het thema global health, waarbij we gedwongen werden uit onze schulp te treden en jezelf te laten zien. In totaal zijn we met 22 studenten, waarvan 9 uit Denemarken, 6 uit Nederland, 3 uit Litouwen, 2 uit Oostenrijk, 1 uit Spanje en 1 uit Noorwegen. Het grootste gedeelte van de studenten studeert fysiotherapie, daarnaast zijn er 4 ergotherapie studenten, 4 verpleegkunde en 2 medisch beeldvormende studenten. De docenten die de colleges geven komen uit verschillende landen, en hebben verschillende achtergronden, tot nu toe veel fysiotherapeuten. De lesdagen zijn vaak van 8:15 tot 16:00 uur, met elke dag om dezelfde tijd 45 minuten lunchpauze en af en toe een koffiepauze. Sommige colleges duren 4 uur, andere maar 1 uur.

Maandagochtend zijn Michelle en ik 's morgens verhuist, nog voordat we op de universiteit moesten zijn. Het nieuwe appartement is nog geen kwartier lopen vanaf het airbnb adresje, maar met alle kilo's die we met ons mee sleepten leek het eindeloos. Eenmaal daar konden we direct het appartement in, en na een korte uitleg als een speer naar de universiteit. Het complex bestaat uit 6 verdiepingen met in het midden een soort binnenplaats, het is vrij modern, en alle woningen zijn bezet door studenten. In de kelder is een berging en een wasserette. Wij wonen op de 3e verdieping en kijken uit op een bouwplaats waar een nieuwe flat wordt gebouwd en daarachter de rest van de stad. 's Middags weer terug naar het airbnb adres om de rest van de spullen te verhuizen (nog 3 keer heen en weer gelopen), een fiets op te halen en onze spullen uit te pakken. Onderweg is gelukkig alleen een potje currypasta gesneuveld, de rest is heel aangekomen ;). Zoals verwacht stonden er nog geen meubels in het nieuwe appartement. 's Morgens had de huismeester ons al een advies gegeven, aan de andere kant van het complex zetten mensen vaak hun meubels aan de straat als ze niet meer verkocht kunnen worden. Na daar een kijkje te hebben genomen vonden we direct een nachtkastje en een stoel in prima staat. De rest van de week zijn we druk bezig geweest met het zoeken van andere meubels, uiteindelijk hebben we 4 stoelen en een stapel borden kunnen kopen in een kringloopwinkel, en een ladekast kunnen ophalen bij een student die aan de overkant van het fjord op 6 hoog woonde in Nørresundby. En dat alles lopend en met de bus, maar dan heb je ook wat. Aan het eind van deze week besloten we de missende meubels (bedden en een tafel) via de IKEA te bestellen. De bestelling kon 12 februari worden geleverd, dus nog een weekje volhouden.

Verder zijn we deze week nog op dinsdagavond met de rest van de studenten uiteten geweest bij 1000Fryd, een alternatieve bar en vegetarisch restaurant waar ze een soort gaarkeuken aanbieden, als je je van te voren aanmeld word je op de gastenlijst geplaatst, en weten ze voor hoeveel man ze eten moeten maken. Voor 25dkk (nog geen 4 euro, voor de Deense norm extreem goedkoop) konden we daar eten, en het was nog lekker ook. Er worden ook regelmatig filmavonden en concerten georganiseerd, iets waar ik vast nog eens naar toe ga. Woensdagavond hebben Michelle en ik bij Lea (waar we de eerste week hebben doorgebracht) gegeten en een Amerikaanse serie gekeken "The Biggest Loser" waar zij een zwak voor heeft. Vrijdagavond hebben we met de groep gegeten op de universiteit, waarbij we allen een eigen gerecht moesten meebrengen. Michelle had boterkoek met rozemarijn en abrikozen gemaakt en ik bruschetta. De rest van de gerechten waren voornamelijk met veel vlees en nog een aantal toetjes, allemaal erg lekker. Tussendoor hebben we wat spelletjes gespeeld waarbij je Flødebolle kon winnen (een soort negerzoen). Daarna zijn we met de helft van de groep naar het appartement gegaan waar de jongen uit Nederland wonen. Vanuit daar zijn we naar ons eigen appartement gelopen, heuveltje af, ongeveer 20 minuutjes. Het weekend hebben we met name gebruikt om bij te komen van de drukke week :).

De tweede week hebben we drie dagen colleges gevolgd van een docent uit Portugal (Tiago), die al een aantal jaren in Groningen woont en daar lesgeeft op de Hanze hogeschool bij verschillende sport en management opleidingen. De colleges waren inspirerend en soms ook wel intimiderend. Hij stimuleerde ons om jezelf af te vragen waarom je je op een bepaalde manier gedraagt, en waarom je zo handelt. En ook gericht op hoe de gezondheidszorg is opgebouwd in verschillende landen, wat daar de voor- en nadelen van zijn en wat voor invloed het daadwerkelijk heeft op de gezonde en zieke mens. Dinsdagavond zijn we met z'n allen gaan bowlen en nog wat gaan drinken, om de docent en studenten uit Groningen welkom te heten. Het was een geslaagde avond, niet dat ik zo goed kan bowlen, maar het was wel erg gezellig. Jammergenoeg iets te laat gaan slapen, waardoor het nog lastig was om de volgende dag goed gefocust te zijn. Woensdagmiddag vertrokken de gasten uit Groningen weer, en 's avonds zijn we met een groepje naar de International night geweest in het Studenterhuset. Dit wordt wekelijks georganiseerd met name voor alle internationale studenten in Aalborg, maar eigenlijk is iedereen welkom.
Donderdag hebben we een introductie gehad over ons eerste project; Aging in Europe. Volgende week staat in het teken van dat project, en gaan we ook de praktijk in voor een observatie of interview. Tijdens de classtutoring konden we vaststellen dat het goed ging met onze groep en dat zelfs de docenten goed over ons te spreken waren, en dat ze nog nooit zo'n goede groepsdynamiek hadden ervaren. Een mooi compliment voor ons allemaal.
's Avonds werden de IKEA pakketten bezorgd en konden we aan de slag. De bedden waren niet zo ingewikkeld, maar de tafel was een ramp. De tafelpoten konden we maar niet recht krijgen. Uiteindelijk heeft Michelle het kunnen oplossen, de heldin van de dag :). De eerste nacht weer in een bed slapen was heerlijk!
Vrijdag hadden we naast colleges een cakecompetition, voor alle eerstejaars studenten van de medische/gezondheidsfaculteit van de UCN. Wij hadden ons daar ook voor opgegeven. De bedoeling was met een groepje een cake te decoreren, met een anatomisch/fysiologisch thema. Al snel was het duidelijk dat wij een dichtgeslibde ader zouden maken. Het idee was heel leuk, maar de uitvoering was wat lastiger, we hadden maar 20 minuten en het moest perfect zijn. We hebben ontzettend veel lol gehad, het eindresultaat was interessant. Dat we niet gewonnen hebben bedierf de pret niet :). En de cake was gelukkig wel lekker.
Zaterdagavond zijn we met een groepje uitgeweest in "De Straat". Een gezellige nacht :).

Dat was het weer even voor nu, ik zal proberen dit weekend weer een nieuw verslag te uploaden over de afgelopen 2 weken.

Liefs Floor

• 24 Februari 2016 - 20:50

Carine Sondermeijer:

Lieve Floor, wat heb je weer een leuke update geschreven!!! Fijn dat jullie de aankoop en het brengen van de meubels zo goed geregeld hebben. Gelukkig heb je ook tijd om uit te gaan en gezellige dingen re doen. Liefs Carine

• 25 Februari 2016 - 19:21

Peter Van Wijlick:

Weer leuke belevenissen Floor. Goede mix van week en gezelligheid lijkt me.
    Fijn dat de groep zo goed samenwerkt en dat de sfeer do positief is: voorwaarden voor hoede prestaties!
    Geniet van je minor in Denemarken. Global Health ze!
    Kus van Peter