Pasen in Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu Pasen in Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

Pasen in Kopenhagen

Door: Floor van Wijlick

Blijf op de hoogte en volg Floor

28 Maart 2016 | Denemarken, Kopenhagen

En toen was het alweer Pasen! De weken vliegen voorbij.

De afgelopen dagen was ik in Kopenhagen met Jantine en Dorien. Om de paasvakantie goed te beginnen heb ik eerst nog woensdagavond wat drankjes gedronken met de global health studenten in Aalborg. 's Morgens weer vroeg uit de veren, om 6:00 uur vertrok de trein naar Kopenhagen. De trein zat de eerste 2 uur van de reis nog vol met mensen die hun roes aan het uitslapen waren, daarna voornamelijk reizigers. Het landschap dat we passeerde varieerde van vlak tot heuvelachtig tot uitzicht op de zee. Na 5 uur kwam ik aan op het centraal station van Kopenhagen. Vanuit daar was het zo'n 15 minuten lopen naar station Nørrebro, waar ik met Jantine en Dorien had afgesproken. Onderweg kwam ik een groot park tegen, aangezien ik zo vroeg was kon ik daar wel een stukje doorheen wandelen. Door het park liep een heuveltje, en in het midden een plas. Het zonnige weer sloeg om naar bewolking en harde wind. Toen hoorde ik plots iemand mijn naam roepen, "Floor ben jij dat?". Jantine en Dorien herkende mijn schoenen niet, maar wel mijn haar. Het was heel gek ze daar te zien, het is altijd leuk om bekenden in het buitenland tegen te komen, maar het leek al zolang geleden dat ik hen had gezien, dat het aan het begin een beetje vreemd voelde ondanks dat ik zo opgewonden was dat ze er waren. Ik was bijna vergeten Jantine te feliciteren met haar verjaardag.

Het hostel lag op ongeveer 10 minuten lopen vanaf het centrum, in de wijk Nørrebro, de multiculturele wijk van Kopenhagen. Veel knusse restaurantjes en hippe winkeltjes. En heel veel kerken, nog meer dan in Aalborg. Brede straten, mooie huizen en hoge gebouwen. En een aantal parken. Een groot deel van de mensen, met name jonge mensen, zien er heel modieus uit, maar wel variërend in stijl.
De receptionist van het hostel was heel vriendelijk en wees de weg naar onze kamer. Dorien zat in een kamer in het hoofdgebouw, Jantine en ik in een nieuw gedeelte, 10 meter verderop in de straat. De kamer was heel knus met uitzicht op de binnenplaats. 's Middags hebben we de omgeving van het hostel verkent waar we wat leuke cafeetjes hebben ontdekt. Supermarktketen Irma is hier erg populair, waardoor we even moesten terugdenken aan ZAAI met Irma en Ingrid hihi. Verder hebben we over een grote begraafplaats gelopen, waar ook het graf van Hans Christian Andersen te vinden was en door een uitgestrekt park gelopen waar een verkeerssetting was gebouwd voor kinderen om de verkeersregels te leren. En we zijn nog langs een arena gelopen waar toevallig net een wedstrijd aan de gang was.
We hebben geluncht bij Café N, met heerlijke vegetarische burgers en later nog een Chai latte gedronken bij een ander cafeetje. 's Avonds hebben we in een Aziatisch restaurant gegeten en daarna nog wat gedronken en spelletjes gespeeld in een voormalige apotheek dat is omgebouwd tot een café, met live muziek. Heel gezellig!

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en door weer en wind door Kopenhagen gereden. We hebben eerst ontbeten bij de 'Foodhallen' van Kopenhagen, met heerlijke koffie, sapjes en bijzondere broodjes. Daar kwamen we toevallig Michelle, Lisa en Andrea tegen (huisgenootje en medestudenten). Met behulp van Jantine's reisgidsje hebben we geprobeerd een logische route te vinden, om van het ene naar het andere punt te komen. Een aantal bezienswaardigheden waren gesloten in verband met goede vrijdag. Wel hebben we door Christiana gelopen, ook wel de 'Green light district' genoemd, een oud industrieterrein, waar men in een besloten gemeenschap leeft en waar veel wiet wordt gebruikt. Ondanks dat het gebruiken van wiet hier net als de rest van Denemarken niet legaal is, wordt het wel geaccepteerd. Het schijnt dat zolang het binnen de muren van Christiana blijft, de overheid het niet als een probleem beschouwd. Het is er verboden foto's te maken en sommige inwoners droegen een soort maskers waardoor alleen hun ogen zichtbaar waren. Veel graffiti en oude fabriekshallen. Toch leek de sfeer wel gemoedelijk. Ik had niet verwacht dat het zo'n groot gebied was en het verbaasde mij dat er zoveel jonge kinderen rondliepen, wat toch wel logisch is aangezien er hele families wonen.

Verder zijn we langs onder andere het operagebouw gefietst, het parlementsgebouw, de bibliotheek, een gracht die gebaseerd was op de Amsterdamse grachten en meer. In een schattige Franse bakkerij hebben we geluncht, waarna we opzoek zijn gegaan naar het Design museum. Het was niet de beste timing om een museum te bezoeken aangezien we alledrie een inzak moment hadden. Het duurde dan ook een stuk langer voordat we het hele museum hadden doorlopen, zelfs zonder er veel van op te nemen. Bij het kijken naar een videofragment vielen we bijna in slaap, gelukkig liet ik een papiertje op de grond vallen waardoor ik weer wakker schrok. Maar ondanks dat ben ik wel enthousiast over het Design museum, dus als je ooit overweegt het te bezoeken, laat je niet tegenhouden door mijn suffe verhaal ;).
Om weer wakker te worden zijn we toch maar weer naar buiten gegaan en naar het beeld van de kleine zeemeermin gefietst, en door een oude wijk gelopen. Bij de kleine zeemeermin stonden tientallen mensen die probeerde een mooie selfie te maken met het beeldje. In de zomer (met zonnig weer) staan er waarschijnlijk massa's mensen rond die plek, toch wel bijzonder. Daarna zijn we terug gereden richting het hostel, opzoek naar een leuke plek om te eten. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een cozy restaurantje in een verlaten straatje, met maar een stuk of 4 tafeltjes, waar alle gerechten dezelfde basis hadden, namelijk allerlei soorten pap. Ik ben niet de grootste pap-fan maar het eten was heerlijk! Het restaurant werd gerund door twee jonge vrouwen en de hele avond werd er hiphop muziek gedraaid, een leuke sfeer. Na het eten hebben we nog wat spelletjes gespeeld, waarna we naar een jazzcafé zijn gegaan, om wat te drinken met Michelle, Andrea en Lisa. Het was een gezellige avond!

De volgende dag hebben we weer ontbeten bij een kraampje in de Foodhallen, en zijn daarna de stad ingelopen. Bij een kookwinkel kwam ik een andere medestudent tegen Paula, ze was toevallig met haar moeder aan het winkelen. Het was heerlijk zonnig weer. Daardoor hadden we een mooi uitzicht over Kopenhagen toen we het uitkijkpunt hadden bereikt, midden in het centrum. Ik realiseerde mij toen pas dat Kopenhagen echt een grote stad is, een stuk groter dan Amsterdam en Aalborg. In de Nikolaj Kunsthal (het museum van moderne kunst) hebben we een interessante film gezien “VERTIGO SEA”, van John Akomfrah, met hele mooie natuurbeelden gekoppeld aan historische gebeurtenissen. Heel bijzonder.
's Middags hebben we geluncht bij een leuk cafeetje in drukke winkelstraat. Door het mooie weer had het wel iets weg van een Italiaanse stad. Daarna hebben we nog door het parkje gelopen waar ik de eerste dag ook had gelopen (met het meertje in het midden), en daar op een bankje in de zon gezeten.

En toen was het alweer tijd voor Jantine en mij om afscheid te nemen van Dorien, zij bleef nog een nachtje langer in Kopenhagen, wij gingen weer terug naar Aalborg met de trein. Ik had best nog wat langer willen blijven! Geen tijd meer gehad om avondeten te kopen en bijna de trein gemist, maar wel heel chill in de eerste klas gezeten :). Er zat zelfs koffie, thee en koekjes bij inbegrepen. Maar helaas voor ons, waren we niet de enige in de coupe, en waren plots alle chocolaatjes verdwenen toen onze medereizigers de trein na een uur verlieten hahaha. De eerste 2 uur konden we nog genieten van het uitzicht, voordat het donker werd. Na 4,5 uur begonnen we ons af te vragen waarom we nog niet in de buurt van Aalborg waren, en vroegen we de conducteur of hij wist wanneer we in Aalborg zouden arriveren. Hij vertelde dat het nog zo'n 20 minuten duurde, en na het controleren van onze tickets constateerde hij dat we in de verkeerde trein zaten (een stoptrein in plaats van de intercity). En omdat we een speciaal ticket hadden gekocht waarmee je verplicht op de juiste plaats in de goede trein moet zitten, hadden we bijna een boete van 800dkk gekregen als deze meneer niet zo'n goed humeur had gehad. Toch nog mazzel dus. Eenmaal in Aalborg aangekomen waren alle winkels al gesloten, dus hebben we een kant en klaar maaltijd gekocht, eigenlijk best prima te eten.

De volgende dag hebben we gezellig ontbeten en zijn daarna op de fiets naar de UCN gereden. Ik vond het leuk om Jantine te laten zien waar ik dagelijks te vinden ben en welke route ik dan fiets. Helemaal doorweekt kwamen we aan in het centrum waar we op zoek gingen naar een cafeetje om wat te lunchen. Het werd Café Peace, aan de Boulevarden. Daar hebben we een heerlijke burger met veel groenten gegeten en een beetje opgedroogd. Toen nog een rondje door de stad gelopen, langs het Limfjord en weer terug naar huis.
En toen was het tijd om afscheid te nemen van Jantine. Deze keer was het voor mij lastiger dan het afscheid op Schiphol in januari, misschien omdat ik het mij eerst nog totaal niet kon voorstellen hoe het is om 5 maanden van huis te zijn. 's Avonds was ik weer alleen, Michelle komt pas vanavond weer thuis. Ik ben het niet meer gewend een hele dag alleen te zijn, en voelde mij eerst een beetje eenzaam, maar het is toch ook wel fijn om even tijd voor mijzelf te hebben.
Dorien en Jantine, heel erg bedankt voor de leuke dagen!

Tot gauw!

  • 29 Maart 2016 - 06:36

    Carine Sondermeijer:

    Lieve Floor, wat weer een leuk verhaal!! Fijn he dat Jantine en Dorien jou hebben opgezocht. Ik houd me aanbevolen voor tips in Kopenhagen. Veel liefs vanuit een zonnig Beijing.

  • 29 Maart 2016 - 12:58

    Ansvanwijlick:

    Lieverd geweldig je reisverslag.Bedankt. Tot horens weer.Liefs uit Geleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 29 Juni 2013
Verslag gelezen: 1192
Totaal aantal bezoekers 11540

Voorgaande reizen:

24 Januari 2016 - 25 Juni 2016

Studeren in Aalborg

09 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

Sulawesi 2014

02 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Indonesië!

Landen bezocht: