Weekendje Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu Weekendje Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

Weekendje Aarhus

Door: Floor van Wijlick

Blijf op de hoogte en volg Floor

17 April 2016 | Denemarken, Århus

De afgelopen twee dagen was het even tijd voor iets anders, iets nieuws. Even weg uit Aalborg, en op naar Aarhus. Een van onze docenten had de hele groep uitgenodigd om bij haar thuis in Aarhus te komen dineren. De internationale studenten vertrekken komend weekend weer terug naar huis, dus dit was een soort pré-afscheidsetentje. Het leek Michelle en mij een mooie gelegenheid om Aarhus te verkennen.

Een week van te voren konden we gelukkig nog onderdak regelen voor één nachtje, als couch surfers. Ik hoor regelmatig goede ervaringen over couchsurfing en bedacht dat we dat voor een nachtje wel eens konden uitproberen. Bovendien zijn er dan geen extra kosten voor de overnachting.

's Morgens rond 8:00 uur stapten we in de trein richting Aarhus, waar we 1,5 uur later aankwamen. Aarhus ligt aan de kust, ten zuidoosten van Aalborg en is de tweede grootste stad in Denemarken. Een echte studenten stad met veel cultuur.
Eenmaal aangekomen in Aarhus gingen we eerst opzoek naar onze slaapplek om onze rugzakken te droppen. Het lag op zo'n 20 minuutjes lopen vanaf het centraal station, op een heuvel, vlakbij het openlucht museum (Den Gamle By). Onze host woonde in een studentenhuis, samen met negen huisgenoten. Er hing een fijne sfeer, de gang zag er gezellig uit met veel posters en andere decoratie op de muren. En het leek allemaal heel netjes. Na een korte rondleiding te hebben gehad door het huis begon ik mij af te vragen waar de bank eigenlijk was waar we op konden slapen. Het bleek dat we niet op een bank zouden slapen maar op een matras, op de zolder. Met een enge ladder konden we de zolder bereiken, een soort rommelhok, zonder deur, maar met genoeg ruimte voor een paar matrassen. De zolder was erg licht, een enorm raam, met uitzicht over de aangrenzende huizen. Ik was direct heel enthousiast dat we hier zouden overnachten, in een knus zolderkamertje :). De host was een aardige student, die ons een beetje op weg kon helpen met het vinden van leuke cafeetjes in de stad, maar sightseeing in Aarhus, daar was hij niet echt over te spreken. Zijn andere huisgenoten deelden dezelfde mening. Misschien was het wel omdat ze zelf al lang in Aarhus woonden, alles al hadden gezien en het daardoor niet zo bijzonder meer vonden?

Na onze bagage te hebben achtergelaten zijn we naar het openluchtmuseum gelopen. Een groot terrein met allerlei huizen uit verschillende tijdsperioden, die oorspronkelijk in diverse Deense steden (ook uit Aalborg) stonden, maar daar zijn gereconstrueerd met de originele onderdelen. De oudste huizen kwamen uit 1550, de jongste huizen uit de jaren zeventig. De huizen waren gemeubileerd met de originele meubels en bij elk huis werd beschreven wat voor mensen er hadden gewoond of wat voor functie het had. Zo was er bijvoorbeeld een kleermaker, houtzagerij, apotheek en een school. In sommige huizen werd de geschiedenis uitgebeeld met acteurs, in andere huizen stonden poppen, die soms net echt leken. Ondanks de regen was het een bijzondere ervaring de huizen te bezoeken en leek het net alsof de tijd had stil gestaan.
De gebouwen en huizen uit de jaren 70 waren erg divers. Van een clubhuis van een scoutingvereniging en een fietsenmaker, tot een elektronica winkel en een kinderopvang. Sinds kort was een van de huizen ingericht als een huis van een Somalisch gezin. Dit was een initiatief van 4 Somalische vrouwen die wilden laten zien hoe het is om als Somalische vluchteling in Denemarken te wonen.
Midden in de wijk stond ook nog het poster museum met een mix van oude en nieuwe werken, ook een aanrader ;).

Ruim 2 uur later hadden we nog steeds niet alle huizen bezocht, maar waren we toe aan een kopje koffie en wat te eten. We hadden in ieder geval wel een goede indruk van het museum gekregen.
In de buurt lag het AROS museum, het museum voor moderne en hedendaagse kunst. Daar hadden we afgesproken om onze medestudenten te ontmoeten, en samen het museum te bezoeken. Een lunch was bijna niet te betalen, wat we natuurlijk konden verwachten van een café in een populair museum. Het museum had uiteenlopende tentoonstellingen, en was zeker de moeite waard.
Op de bovenste verdieping van het museum heb je een prachtig uitzicht over de stad, pas toen besefte ik dat Aarhus een stuk groter is dan Aalborg.

Daarna was het tijd voor het etentje bij onze docent. Michelle en ik op de fiets, de rest met de auto. Op verschillende plaatsen zijn stadsfietsen te vinden, waar je voor 20dkk een fiets kunt lenen, net als bij een kluisje in het zwembad krijg je naderhand het muntje weer terug. Natuurlijk niet de beste kwaliteit, maar het functioneerde. Onderweg reden we langs de kust, en aan de andere kant een bos. Het huis van de docent ligt in een rustige woonwijk, op 5 minuten van het strand. Eenmaal daar aangekomen konden we beginnen met koken :). De docent had al kip gemarineerd, er moest alleen nog rijst gekookt worden en salades gemaakt te worden. Tussendoor zijn we nog even naar het strand gelopen. Daar hebben we over de pier gelopen en genoten van het uitzicht. We hebben een hele leuke groep zo met z'n allen, ik begin dat steeds meer te realiseren, en het is dan ook moeilijk voor te stellen dat het grootste gedeelte van deze leuke studenten straks weg zijn.

Na het etentje vertrokken de anderen weer naar Aalborg, Michelle en ik zijn weer terug gefietst opzoek naar een leuk cafeetje om wat te drinken. Dat leek toch moeilijker dan gedacht, overal waar we langs kwamen was het overvol, en niet zo gezellig, alleen maar 16 jarigen die aan het schreeuwen waren en zich als beesten over de straat begaven, dat was niet helemaal wat we ons hadden voorgesteld. Uiteindelijk hebben we toch nog een leuk café gevonden :). 's Avonds laat weer terug gelopen naar onze slaapplaats, daar werd ons nog aangeboden een biertje te komen drinken omdat een van hen jarig was, maar helaas zat dat er voor ons niet in, aangezien we de volgende dag nog veel wilden doen.

De matrassen lagen fantastisch, en wakker worden op zo'n gave plek was bijzonder. Na de ladder weer te hebben getrotseerd vertrokken we weer met onze rugzakjes, opzoek naar een leuk tentje om te brunchen. Het is typisch Deens om op zaterdag te brunchen met je vrienden en familie. De straat waar we gisteravond naar op zoek waren geweest, bleek bijna om de hoek te zijn, en toevallig ook de perfecte straat vol cafeetjes om te brunchen. We kwamen een vegetarische cafeetje tegen, Café Gaya, met een binnenplaats waar je ook kon zitten, het is daar in de zomer vast heel gezellig. Binnen was het leuk ingericht, heel veel kleur, en allerlei verschillende tafeltjes en stoelen. De brunch was een buffet met heerlijke kleine gerechtjes en hele goede linzensoep. Daar hebben we een alternatief voor koffie gedronken wat niet van koffiebonen was gemaakt maar van gebrande granen. De eigenaar was een man, oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, die net de avond van te voren de menukaart in het Engels had vertaalt, en daardoor af en toe niet begreep wat we wilde bestellen.

Na de brunch zijn we naar de bibliotheek, met uitzicht op de zee, gelopen. Een enorm gebouw, heel modern. Daar hebben we onze after-dinner dip uitgezeten en vervolgens nog een stukje door de stad gelopen, door de Latijnse wijk, en weer opzoek gegaan naar een fiets. Inmiddels begon het te regenen. Met de fiets zijn we naar een museum gereden, wat in dezelfde wijk lag waar de docent woonde waar we de vorige avond waren geweest. Het bleek op een hoge heuvel te liggen waar we niet echt rekening mee hadden gehouden, en zonder versnellingen een beetje vermoeiend was hihi.
Het was een voormalige psychiatrische inrichting, die nu was omgebouwd tot een museum (Museum Ovartaci) met kunst van oud-patiënten, in een andere deel van het gebouw waren kamers te zien die nog in tact waren gebleven. De kunst was divers, zowel schilderijen als beelden. Het draaide met name om één patiente, haar kunst was geïnspireerd door Egyptische goden en Chinese karakters was ook een belangrijk thema. Jammergenoeg begrepen we niet goed wanneer de kunstwerken waren gemaakt, en in welke staat de kunstenaars op dat moment waren, omdat alle beschrijvingen in het Deens waren. Toch was het wel een bezoekje waard en hebben we wel een indruk gekregen van de geschiedenis van de instelling.
Door de stromende regen zijn we weer terug naar het centrum van de stad gereden, waar we in een cafeetje koffie met overheerlijke chocoladetaart hebben genomen :). Toen het weer een beetje begon op te klaren hebben we nog een stukje door een andere wijk gelopen en langzaam aan in de richting van het centraal station. Voordat we op de trein stapte hebben we een bagel gegeten met een sapje, goed te doen als avondeten na die chocoladetaart.

Rond 22:00 uur waren we weer in het oude vertrouwde Aalborg. We zijn nog even de stad in geweest, en gezellig gedanst. Zondag waren we zo uitgeput dat we niet veel hebben ondernomen. Een dagje chillen :).

Inmiddels is het nu alweer dinsdag, deze week ben ik bezig met het voorbereiden van het mondelinge examen dat ik aankomende donderdag heb, en langzaam aan afscheid nemen van de internationale studenten. Dit weekend komen Peter en Carine even op bezoek, daar heb ik ook veel zin in! Volgend weekend starten we met het fieldwork, ook spannend.

Tot gauw weer!

• 19 April 2016 - 20:58

Lieve Floor,
    Leuk om steeds een verslagje van je te lezen. Volgens mij is het daar wel erg gezellig. Jammer dat al die leuke mensen alweer weg gaan. Nou ja, wie weet wie er weer voor terug komen. En volgens mij bij je zelf ook al op de helft?
    Vind je Denemarken ook zo'n heerlijk relaxed land? Ik vind het er altijd heerlijk.
    Heel veel plezier met je ouders en succes met de examens!
    Groetjes van de buurtjes

• 19 April 2016 - 20:58

Lieve Floor,
    Heel veel plezier met je ouders en succes met de examens!
    Groetjes van de buurtjes

• 19 April 2016 - 21:00

Margreeth :

Vier keer dat is wel wat overdreven, sorry!

• 19 April 2016 - 21:05

Floor Van Wijlick:

Haha, dankjewel Margreeth!
    Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat ;).
    Ik ben inderdaad al op de helft, de tijd vliegt voorbij. Denemarken is zeker een fijn land, ik voel mij er erg thuis.
    Liefs en groetjes aan de familie!

• 21 April 2016 - 00:20

Marly Van Wijlick:

Lieve Floor, wat weer een leuk verslag heb je geschreven!
    Zo leuk om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.
    Je hebt weer veel ondernomen en meegemaakt, heerlijk zo dicht bij zee.
    Ik geniet van je verhalen en moet soms erg lachen over je belevenissen.
    Je zult Denemarken niet snel meer vergeten. Heel veel succes met je mondeling

• 21 April 2016 - 00:25

Marly :

Ik zie dat een deel van mijn tekst niet door komt, te lang misschien? Het eindigt nu zo raar ....., veel liefs van ons en heel veel plezier met Peter en Carine , maak er leuke dagen van!!!
    Dikke pakkerd van ons

• 21 April 2016 - 00:25