Start van het Fieldwork en Spotfestival in Aarhus! - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu Start van het Fieldwork en Spotfestival in Aarhus! - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Floor Wijlick - WaarBenJij.nu

Start van het Fieldwork en Spotfestival in Aarhus!

Door: Floor van Wijlick

Blijf op de hoogte en volg Floor

22 Mei 2016 | Denemarken, Aalborg

Hallo allemaal!

Hierbij weer een reisverslag van de laatste weken. Ik was net klaar met het schrijven en wilde het opslaan, toen alles plots verdwenen was, dus ik heb geprobeerd het opnieuw te typen.

Na het vertrek van mijn ouders (25 april) begon het fieldwork. Samen met twee Nederlandse fysiotherapie studenten, zit ik in een projectgroepje. De bedoeling is een interventie te ontwikkelen voor een bepaalde instelling met een bepaalde doelgroep en een rapport daarover te schrijven. Daarnaast gaan we individueel een literatuurstudie schrijven.
De instelling waar we het fieldwork gaan uitvoeren is een activiteiten centrum in Aalborg Oost, het multiculturele deel van Aalborg. Tijdens het eerste bezoek aan het centrum ontmoetten we onze counselor van de UCN, projectbegeleider en de manager van het centrum. Ze hadden verwacht dat we al veel informatie hadden gekregen over het centrum, en dat we ook al een aantal ideeën op papier zouden hebben wat betreft het fieldwork. Helaas konden we niet aan deze verwachtingen voldoen. Ze leken teleurgesteld. Maar al gauw werd de sfeer beter, onze projectbegeleider heeft veel humor en stelde ons daarmee ook wat meer op ons gemak. Na deze meeting hadden we een beter beeld van het activiteiten centrum, en konden we beginnen met wat meer achtergrond informatie en literatuur op te zoeken.

Het hoofddoel van het activiteiten centrum is om alle buurtbewoners te bereiken en te betrekken in een vorm van fysieke en sociale activiteit. Ze bieden onder andere handbal, vloerbal, voetbal, volleyball en fitness aan, met een lage contributie, aangepast aan de gezinnen met een laaginkomen, wat veel voorkomt in deze buurt.

De projectbegeleider stuurde ons in een specifieke richting, in en rond het centrum heeft men veel te maken met probleemgedrag onder kinderen die nog net niet in de puberteit zitten. Hier zijn onder andere de sportclubs de dupe van, en daarmee ook andere kinderen. Omdat het centrum niet direct wordt gesponsord door de gemeente, is er niet voldoende geld om kinderen individuele aandacht te geven, waardoor een team soms uiteen valt ten gevolge van het gedrag van één kind. Wat we precies met deze informatie willen gaan doen is nog niet duidelijk, maar er is een begin.

Dinsdag de 26ste hebben we een Deense taalles op de UCN. Achteraf bleek dat we op de verkeerde locatie waren, en de les niet doorging omdat we te laat bij de juiste locatie verschenen. Jammer.
Woensdag ging de Deens les gelukkig wel door. We werden begeleid door een dame van rond de 40 jaar oud, die bezig was met het afronden van haar opleiding tot Engels lerares. Een leuk mens, heel enthousiast maar wel streng, op een goede manier. Met z'n 4en kregen we een aantal oefeningen en een deel van de basis. Volgens de begeleider deden we het heel goed, ook de uitspraak was prima.

De volgende dag (donderdag) vertrokken Michelle en ik al vroeg met de trein naar Aarhus, op naar het Spot Festival. We hadden dit al een maand eerder geboekt en hadden er echt naar uitgekeken. Het spotfestival biedt opkomende Scandinavische muziekanten de kans om een groter publiek te winnen en ook op internationaal niveau te netwerken. Een leuk concept dachten wij, en aangezien we niet veel Scandinavische muziek kenden, was dat mooi meegenomen.

Eenmaal in Aarhus, vonden we al snel de airbnb waar we de komende nachten zouden vertoeven. Midden in het centrum, tussen winkels en cafeetjes stond de voormalige chocolade fabriek, de airbnb werd dan ook The Chocolate Factory genoemd, heel toepasselijk. Het gebouw stond vol in de steigers. We werden binnengelaten door een van de bewoners. De airbnb was nog mooier dan we hadden verwacht, heel gaaf. Ons bed was boven de voordeur gebouwd, een soort hoogslaper, met uitzicht op de rest van de woonkamer. Niet veel privacy dus, maar dat was het zeker waard. In het appartement woonden 6 mensen, verdeeld over 4 kamers. In de open keuken stond een enorm kookeiland, met allerlei leuk servies en kleurrijke details. Ook de woonkamer was leuk ingericht, opnieuw veel kleur, tapijtjes en een soort verhoging bedekt met matrassen waar je tot rust kon komen. Veel planten en boeken. Daar zou ik ook wel willen wonen. Het concept was in een duurzaam appartement samen te leven, en veel samen te delen, zoals servies, pannen maar ook eten, boeken etc.
De tweede huisgenoot die we ontmoette, liep rond in z'n huiskloffie en zag er een beetje moe uit. Hij stelde zich voor, en liep een beetje rond terwijl we aan het kletsen waren. Hij keek af en toe heel moeilijk, alsof hij ons niet goed begreep, of gewoon erg moe was. Na 10 minuten melde hij dat hij z'n bril even ging opzetten, hij kon ons eigenlijk niet zo goed zien. Haha, dat verklaarde een hoop.
De overige bewoners waren ook erg gastvrij en behulpzaam, met uiteenlopende achtergronden en interesses. De een zat op de theaterschool, een ander was gecertificeerd marinier die nu op een kinderdag verblijf ging werken. Stuk voor stuk gezellige mensen.
De sfeer was heel relaxed, ik voelde mij daar erg thuis.
's Middags hebben we ergens in de buurt geluncht en inkopen gedaan voor de rest van dagen. Het festival startte pas rond 20:00 uur, dus we hadden de hele dag de tijd om de buurt te verkennen en uit te zoeken wat we precies wilde gaan doen. Het eerste bandje speelde in een klein zaaltje, waar we uiteindelijk de rest van de avond zijn gebleven. Verschillende bandjes traden op. Afgezien van de laatste band, vonden we het goede muziek en was het een goed begin van het festival. Het publiek was divers, wel veel Deenstalige bezoekers. Het waren totaal andere mensen dan die wij in Aalborg tegenkomen tijdens een avondje stappen. Misschien was dat ook net het gene waar we behoefte aan hadden, nieuwe mensen en een nieuwe omgeving. De eerste avond was mij goed bevallen.

De volgende ochtend lekker uitgeslapen, rond 17:00 uur hoefden we pas ergens te zijn. In een cafeetje in de buurt hebben we geluncht en ondertussen beslist waar we naar toe wilden gaan, zo ging het de volgende dag ook. De mogelijkheden leken oneindig, aangezien er zoveel bandjes optraden, maar we moesten wel realistisch blijven, de optredens waren ook over verschillende locaties verspreid. Het was erg lastig om bandjes weg te strepen. Uiteindelijk hebben we ontzettend veel leuke bandjes gezien, ondertussen door de regen rennend van de ene naar de andere locatie. Sommige concerten waren in een grote zaal, andere in een knus cafeetje. Het was het zeker waard. Zaterdagmiddag hebben we een heerlijke hotdog van eend gegeten, met hele goede frietjes, yummie! 's Avonds zijn we nog met een groepje Denen uit geweest die we diezelfde avond hadden ontmoet. We kwamen terecht in een soort heavy metal cafe waar iedereen rookte en het ontzettend warm was.
De volgende dag, zondag, draaiden er op verschillende locaties films. Helaas niet Engelstalig, en alleen Deens ondertiteld, waardoor we dat maar moesten overslaan. 's Avonds zijn we uiteten geweest bij een Aziatisch restaurant met heerlijk heten, en lekker pittig.
Maandag waren we van plan een museum te bezoeken, we waren alleen even vergeten dat alle musea op maandag gesloten zijn. We hebben eerst een lekker kopje koffie gedronken terwijl we in het zonnetje zaten. Daarna zijn we naar de botanische tuinen gegaan, erg mooi. Het was overigens heel goed weer, dus prima om buiten te zijn. De botanische tuinen liggen boven op een heuveltje, met uitzicht op een park. 's Avonds was het weer tijd om de geweldige airbnb en leuke huisgenoten te verlaten en terug te gaan naar Aalborg, jammergenoeg.
Ik moet zeggen dat het mij een beetje tegen viel om weer terug te zijn in Aalborg. In Aarhus is een stuk meer te doen, en het festival was mij zo goed bevallen, dat Aalborg ineens niet zo interessant meer leek.

Maar gelukkig was er snel tijd voor afleiding :). Dinsdag voelde ik mij niet zo goed, waardoor ik de meeting met onze begeleider heb moeten missen. Woensdag hadden we onze tweede (en laatste) taalles. Deze keer werd het door twee studenten begeleid. Tegen al mijn verwachtingen in vonden ze dat we het ontzettend goed deden. Heel grappig. 's Avonds kwam het nichtje van Michelle aan in Aalborg. Het was leuk om weer eens een nieuw iemand in ons inimini appartementje te hebben, zelfs voor 2 weken! Die avond zijn we gezellig uiteten geweest. Vrijdagavond hadden we een feestje georganiseerd bij ons in de flat, in een van de gemeenschappelijke ruimtes die je kunt reserveren. Twee verdiepingen, en een terras, ideaal. Het was een heel gezellig feestje.
Zondagmiddag zijn we naar een yoga les in het park geweest. Het was heerlijk weer, de zon scheen volop, maar het was gelukkig nog uit te houden. De docent was heel kalm en had veel humor, wat de les heel leuk maakte. We waren daar met een stuk of 100 man, schat ik. De afgelopen week was het fantastisch goed weer, rond de 20 graden Celcius. Zou dit het begin van de Deense zomer zijn?

Maandag hadden we een gesprek met onze counselor naar aanleiding van ons project plan. Hij vond dat we al goed op weg zijn, maar dat we nog meer moeten verhelderen waarom ons onderzoek relevant is voor het activiteiten centrum.

Dinsdag hadden we een gesprek met onze begeleider van het fieldwork, het wordt nu steeds duidelijker waar we ons op willen focussen. We kregen een rondleiding door de buurt en zijn op verschillende locaties geweest die ook verbonden zijn aan het activiteiten centrum. In het cultuurcafé kregen we zelfs een lunch aangeboden, heel attend. Verderop is een soort kinderboerderij, waar veel jongeren hun middag of avond doorbrengen met de dieren of met knutselen en klussen. Na deze rondleiding werd het ons duidelijk dat er niet alleen in het activiteiten centrum bepaalde problemen voorkomen maar dat dit ook geldt voor andere openbare plekken. We zijn tot de conclusie gekomen dat we ons willen richten op probleemgedrag onder pre-puberale jongeren tijdens sporttrainingen, en de respons van de coaches hierop. Door middel van observaties en interviews willen we beter inzicht krijgen in deze problematiek. De resultaten zullen we vergelijken met literatuur en op basis daarvan willen we de coaches adviseren hoe zij op een mogelijk effectieve manier met dit probleem gedrag kunnen omgaan in verschillende situaties.

Woensdag heeft onze begeleider ons een strandje in Aalborg-Oost laten zien. Het was een stukje fietsen door de heuvels en door de bloemen velden. Het is een afgelegen zandstrandje met veel groen, maar wel met uitzicht op industrie aan de overkant van het fjord. Bij het strandje was nog een bunker te vinden van de tweede wereld oorlog. 's Middags werden we door onze begeleider uitgenodigd om een kopje koffie te drinken bij een kennis van hem, die op het terrein naast het strand woonde. De huizen daar zijn eigenlijk zomerhuisjes, en bedoeld om van april tot oktober te worden gebruikt, maar het schijnt dat een groot deel het hele jaar door bewoond wordt. Het is overigens een stuk goedkoper dan een huis in de stad.
's Avonds hadden we een bbq bij ons in de flat, we hadden weer een ruimte gereserveerd. We hadden zowel de Nederlandse jongens als onze Deense kennissen uitgenodigd. We konden tot laat buiten blijven zitten vanwege het goede weer. Heel gezellig!

Zaterdag zijn we heel last minute naar Aarhus gereden, om daar een nachtje door te brengen. Een van de Deense studenten wilde wel met ons mee, en we konden ook zijn auto gebruiken om heen en weer te rijden. De airbnb die we hadden geboekt lag in Aarhus-West, buiten het centrum. Via het park waar ook de botanische tuinen liggen, ben je toch nog vrij snel in het centrum. Overdag hebben we veel door de stad gelopen en 's avonds uiteten bij een Aziatisch restaurant. Dit keer was het eten helaas niet zo'n succes. De rest van de avond hebben we op de bank gezeten en naar het Eurovisie songfestival gekeken, haha wat geweldig. Zondag zijn we nogmaals naar het Aros museum geweest en de botanische tuinen en 's middags geluncht bij een mexicaans tentje met een burrito :).

Maandag was het Pinksteren, dus bijna alles was gesloten in Aalborg. Niet zo veel te beleven. Ik had 's middags afgesproken met mijn groepsgenootjes om aan het project te werken. We hebben een opzetje gemaakt voor een observatie richtlijn, die we de volgende dag konden uitproberen.
Dinsdag vond de eerste observatie plaats, bij een floorball training. Ik wist eigenlijk niet dat deze sport daadwerkelijk bestond. De observatie duurde voor mijn gevoel vrij lang, en er gebeurde vrij weinig. Maar toch was het wel een grappige ervaring.
De volgende dag (woensdag) heb ik samen met één van de Nederlandse jongens de hele middag in de keuken gestaan om een Indische rijsttafel te bereiden. Ondertussen stond er nog een observatie gepland, dit keer bij een handbal training. Het was interessant om te zien hoe dit verschilde van de floorball training. Het leek meer gericht op samenwerking en teambuilding, maar er werd ook individuele aandacht gegeven. Het eten was erg lekker! Ik kon mij weer even in Indonesië wanen. Ik mis het nog steeds af en toe.

De volgende dag vertrok het nichtje van Michelle weer terug naar Nederland, en bleven we weer met z'n tweetjes achter. Mijn groepsgenootjes gingen die dag ook weg, een weekendje naar Zweden. 's Avonds heb ik nog een voetbal training bijgewoond. Heel interessant voor mij als niet zo'n grote voetbalfan. Na afloop sprak een van de coaches mij aan, hij vroeg zich af of ik een ouder was van een van de kinderen uit het team. Ik vertelde hem over het fieldwork, hij was direct enthousiast. Hij bleek een ouder van een van de jongens te zijn en daarnaast bestuurslid van een van de basisscholen in de buurt. Hij bood aan ons hulp te bieden met ons project en wilde zelfs een goed woordje voor ons doen op de school, als we daar interesse in hebben. Wellicht kunnen we daar nog gebruik van maken.

Vrijdag en zaterdag had ik bijna geen stem meer, verkoudheid. Nu alweer een stuk minder.

Het zomerweer is inmiddels omgeslagen in regenachtig, druilerig weer, maar gelukkig is het (nog) niet koud.
Komend weekend wordt er carnaval gevierd en wij zijn natuurlijk ook van de partij! Het broertje van Michelle komt dan ook gezellig mee. Ik ben erg benieuwd naar de Deense manier van carnaval vieren, ik heb al veel verhalen gehoord. Maar deze week eerst nog aan de slag met het fieldwork. We moeten de observaties nog analyseren en de interviews in gaan plannen. Daarnaast wil ik een beginnetje maken aan mijn literatuurstudie. Dus nog genoeg te doen de komende tijd!

Nog maar 5 weken en dan zit mijn tijd in Aalborg er alweer op. Het gaat veel te snel. Maar ik kijk er zeker naar uit om iedereen weer te zien! Ik merk dat ik de laatste tijd Aalborg toch iets minder geweldig vind. Ondanks dat het een leuke stad is, heb ik steeds meer het idee dat ik alles al gezien heb, het lijkt een beetje voorspelbaar te worden. Maar ik probeer wel nog steeds nieuwe dingen te ontdekken en wel bezig te blijven op dagen dat ik mij misschien een beetje verveel. Ik vermaak me vast wel de komende weken. Het is soms frustrerend dat ik zo slecht Deens spreek. En ik baal er dan ook van dat ik niet de eerste taalcursus kon bijwonen, dan zou het contact leggen met locals toch wat gemakkelijker gaan denk ik. Het lijkt soms alsof de taalbarrière mensen afschrikt om met je te praten.
Verder vind ik het hier nog steeds wel prima, en ik ben blij dat ik wel een aantal mensen hier heb leren kennen, waar ik ook een beetje op terug kan vallen.

Tot gauw weer.

Liefs!

  • 22 Mei 2016 - 22:19

    Peter Van Wijlick:

    Lieve Floor,

    Wat een belevenissen in Aalborg en ook Aarhus!
    Interessant dat onderzoek naar het gedrag van pr-pubers op sportclubs in Oost Aalborg. Ben benieuwd naar jullie adviezen en onderzoeksverslag. Goed dat je die enthousiaste ouder/trainer bij het voetballen hebt ontmoet. Kan goed van pas komen lijkt me.
    Ook goed dat jullie dat festival in Aarhus hebben bezocht. Af en toe een gezellig weekend moet kunnen. Een dan die goede ervaring in de air-bnb aldaar. Gezellig hoor!
    Ik ben erg druk geweest met de eindexamens. Pinksterweekend en ook dit weekend heb ik er aan moeten besteden. Maar ja, dat hoort erbij. Gelukkig regende het vandaag, dan is het niet zo benauwd in huis.
    Floor we kijken alweer een beetje uit naar je terugkomst over 5 weken. Maar geniet jij nog maar even van Denemarken en de Denen. Lijkt me een ervaring om nooit meer te vergeten. 5 maanden is niet niks, je houdt er vast vrienden of contacten voor het leven aan over.
    Hey schat, houd je goed.
    Dikke kus van,
    Peter

  • 23 Mei 2016 - 07:37

    Ans Van Wijlick:

    Lieve Floor,
    Fijn om weer je belevenissen te lezen.Ben benieuwd naar het carnavalsfeest.
    Zal wel heel anders zijn dan in Limburg.
    Veel succes met alles.Kus oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floor

Actief sinds 29 Juni 2013
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 11558

Voorgaande reizen:

24 Januari 2016 - 25 Juni 2016

Studeren in Aalborg

09 Juli 2014 - 25 Augustus 2014

Sulawesi 2014

02 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Indonesië!

Landen bezocht: